Ketika Datang Dengar Wasiat, Barulah Tahu Saya Bukan Isteri Pertama


Assalamualaikum wrbt buat anak-anak pembaca budiman semua.

Saya berusia 55 tahun jadinya saya tak pandai nak berkias ayat. Tapi saya nak berkongsi dgn pembaca kisah madu saya yang saya doakan agar dia dikurniakan Syurga Teragung setelah apa yang dilaluinya selama ini. Amin.. Moga sama-sama kita ambil iktibar ye.

Pada tahun 1988 saya bernikah dgn seorang lelaki yang sama profesion dgn saya sebagai seorang pegawai perubatan. Pada ketika itu saya tidak mengetahui latar belakang lanjut tentang suami saya. Yang saya tahu, dia seorang lelaki bujang dan keluarganya datang melamar saya.

Kehidupan kami serba serbi sempurna. Saya dan dia bekerja di hospital berbeza tapi apabila pulang ke rumah, kami berkongsi cerita yang sama. Cerita tentang pesakit kami di hospital masing-masing. Tiada perubahan pada suami, bahkan tiada apa yang saya nampak pelik pada dia. Hari-hari dia ada dengan saya. Ada masa bersama keluarga apabila waktu cuti sekolah.

Hinggalah saya ditukarkan ke PPUM, saya agak berjauhan dengan suami yang bekerja di utara semenanjung.

Tapi masih, tiada perubahan yang saya nampak pada dia. Namun suami selalu berpesan, andai ada pelajar perubatan bernama Aisy (Bukan nama sebenar) dan Asyraff (bukan nama sebenar), dimintanya ajar betul-betul dua pelajar ini seperti anak kandung sendiri.

Saya sebagai doktor dan ibu sememangnya bersikap profesional dan beranggapan setiap pelajar perubatan adalah anak saya sendiri tanpa membezakan mereka. Anak-anak saya juga merupakan pelajar perubatan maka haruslah saya mengajar pelajar lain sama seperti saya mengajar anak saya.

Hinggalah satu hari, suami jatuh sakit. Terlantar lama di hospital. Dia acap kali menyebut, tengok-tengokkan Aisy dan Asyraff. Ajar mereka sampai jadi doktor yang berguna.

Saya masih sama. Tidak merasa pelik kerana suami saya memang seorang yang prihatin. Saya iyakan sahaja apa yang dikatakan. Hinggalah ketika suami semakin tenat dan dia berhajat berjumpa dengan kedua pelajar perubatan tadi.

Ketika sesi pertemuan, saya hanya melihat mereka berdua. Bercakap seperti biasa hinggalah akhirnya, suami saya berkata, “Jaga ibu dan sampaikan maaf saya pada ibu.”

Saya mulanya agak pelik tapi masih positif kerana beranggapan mungkin dia sayang dua pelajar ini. Petang itu juga selepas solat asar, suami saya menghembuskan nafas yang terakhir. Saya redha dengan pemergiannya namun ada sesuatu yang lebih menarik perhatian saya. Aisy dan Asyraff hadir ke pengebumian suami saya bersama seorang wanita tua dlm linkungan usia lewat 50-an. Wanita itu buta dan hanya duduk di kerusi roda. Tapi mereka tidak datang dekat. Hanya sekadar melihat dari jauh.

Saya cuba untuk menuju ke arah mereka untuk bertanya namun mereka sudah berlalu dan majlis pengebumian belum selesai doanya lagi.

Selang beberapa hari, saya dan anak-anak dipanggil ke pejabat peguam untuk mendengarkan wasiat arwah suami. Saya dan 2 org anak sudah hadir untuk mendengarkan wasiat tersebut namun peguam mengatakan harus menunggu lagi pemegang wasiat lain.

Sekali lagi saya diam dan hanya menunggu. Hinggalah datang dua orang anak muda bersama seorang wanita yang saya kenal amat. Aisy dan Asyraff bersama wanita tua yang saya nampak di kubur haritu. Ketika itu, hati saya berbolak balik. Kenapa Aisy dan Asyraff selalu ada dan disebut-sebut oleh arwah. Kini ketika mendengarkan wasiat juga mereka ada bersama.

2 orang anak saya, Amira dan Adhlina juga bagaikan senang dengan kehadiran Aisy dan Asyraff kerana mereka sekawan di PPUM.

Peguam mulakan pembacaan wasiat dan alangkah terkejutnya saya apabila perkataan pertama yang keluar dari mulut peguam ialah, “Pemegang wasiat pertama ialah isteri pertama iaitu Puan Hasidah..”

Allah… Berderau jantung saya. Kenapa nama itu bukan nama saya. Terus saya menoleh ke arah perempuan buta yang disorong kerusinya oleh Aisy dan Asyraff. Saya cuba untuk bertenang dan mendengarkan dahulu segala apa amanat suami saya yang ditinggalkan. Saya tak boleh terburu-buru.

Suami saya hanya meninggalkan sejumlah wang untuk Puan Hasidah dan juga sebuah pondok di kawasan yang saya sendiri tak pernah tahu. Selebihnya, rumah yang kami duduki, kereta, aset lain semuanya untuk saya dan anak-anak.

Selesai pembacaan wasiat, saya menurunkan tandatangan sebagai tanda penerimaan. Begitu juga Puan Hasidah yang menggunakan cop jari.

Selesai semuanya, saya mendekati Aisy dan Asyraff bersama ibunya. Cuba untuk bertanya macammana boleh semua ini terjadi.

Lama kami duduk berbual hinggakan basah kuyup baju saya kerana air mata yang melimpah keluar mendengarkan kisah madu saya.

Kisahnya, pada tahun sama perkahwinan saya dan suami, arwah suami saya sudah pun terlebih dahulu bernikah dgn Puan Hasidah. Jarak lebih kurang 6 bulan beza perkahwinan kami. Ketika suami menikahi saya, dia sedang hamil 4 bulan dan anak dlm kandungannya kembar iaitu Aisy dan Asyraff.

Perkahwinan Puan Hasidah tidak diterima ibu mertua saya kerana Puan Hasidah seorang gadis yatim piatu dan tidak bersaudara. Makanya ibu mentua saya menghinanya sebagai perempuan tidak sah taraf. Ibu mentua saya yang juga ibu kepada arwah suami turut mengancam Puan Hasidah untuk tidak mengganggu keluarga baru anaknya jika mahu berteduh di pondok tersebut. Makanya Puan Hasidah merelakan kata-kata ibu mertuanya dan sama sekali tidak mengganggu kami. Kerana itu saya tidak mengetahui apa-apa selama lebih 30 tahun.

Saya bertanya kenapa dan macam mana Puan Hasidah boleh menjadi buta. Dan jawapannya tersangat merundum hati saya. Ketika ibu mertua saya hilang penglihatan kerana terjatuh dari tangga rumahnya, saya dan suami puas mencari penderma mata hinggalah suami mengatakan dia telah berjumpa dgn seorang penderma iaitu seorang perempuan. Ketika itu saya bersyukur kerana ada yang sudi menderma kerana saya tidak mengetahui apa-apa. Rupanya penderma tersebut ialah Puan Hasidah yang juga menantu paling dibenci dihina oleh ibu mentua sendiri !! Ketika mendengarkan kisah itu, saya terbakar dan mendidih hati serta kebencian saya terhadap ibu mentua menjadi-jadi. Mujur orang tua itu sudah 3 tahun meninggalkan kami. Jika tidak, akan saya suruh dia melutut maaf di hadapan Puan Hasidah.

Namun Puan Hasidah tenang dan menjawab, “Saya tiada ibu, puan. Saya lakukan semua ini demi mendapatkan rahmat seorang ibu.”

Allah.. Berderai lagi air mata saya. Sambung Puan Hasidah,

“Saya anggap semua ini takdir hidup saya. Saya tidak mengeluh bahkan saya bersyukur. Saya mempunyai suami walaupun hanya 3 bulan. Paling tidak saya terlepas dari fitnah manusia. Saya dikurniakan anak lelaki. Bukan seorang tapi dua. Yang boleh jagakan saya. Saya tiada saudara mara, puan. Ini sahaja harta saya. Dan saya sama sekali tidak mengharapkan harta dari arwah suami. Cukuplah dikekalkan pondok kami sebagai tempat berteduh.”

Saya rasakan bagai tersepuk ke lantai mendengarkan kata-katanya. Bagaimana seorang isteri mampu hidup sendirian begitu tanpa suami. Saya pandang wajah Aisy dan Asyraff, tertanya juga saya samada mereka tahu atau tidak Doktor Ahmad (bukan nama sebenar) adalah ayah mereka.

Jawapan mereka, “Ya.. Kami kenal ayah kami. Tapi kami tak boleh panggil ‘ayah’ kerana arwah nenek akan hukum ibu kalau tahu panggil ‘ayah’.”

Sekali lagi saya terdiam. Ya Allah, kenapa kejam sangat orang tua ni masa hidupnya?!

Saya bertanya lagi samada mereka berdendam atau tidak dgn arwah nenek dan arwah ayahnya, jawab mereka,

“Ibu tak pernah didik kami membenci. Kerana disetiap perbuatan arwah nenek dan arwah ayah, ada sedikit kebaikan mereka yang harus dilihat.”

Saya? Bermandi air mata melihat mereka. Berjayanya Puan Hasidah mendidik anaknya untuk tidak membenci selepas semua perkara ini terjadi.

Tenang sangat saya lihat wajah Puan Hasidah. Seolah-olah dia tidak mempunyai masalah sekalipun dia kini buta.

Memadailah pembaca tahu, saya jatuh cinta dgn sikap madu saya yang teramat mulia hatinya. Saya selalu fikir, bermadu ini seperti anjing dan kucing. Bercakaran dan berlawan. Tapi alhamdulillah syukur Ya Allah.. Madu saya teramat baik dan saya doakan syurga teragung untuk dia dan anak-anak kerana keikhlasan hatinya.

Hingga ke saat ini, Puan Hasidah enggan untuk memijak rumah agam kami kerana katanya, ibu mentuanya dulu pernah mengharamkan kakinya menjejak ke rumah suami. Andai dia melakukannya, ibu mentua akan menidakkan dia sebagai anak.

Andai saya ditempatnya, mungkin saya akan bantah sekerasnya perilaku ibu mertua. Tapi tidak pada Puan Hasidah. Dia mengagungkan dan memuliakan ibu mertua sama seperti ibu kandungnya sendiri. Kerana itu, dia hanya menurut.

Pada pembaca budiman, saya harap kita sama-sama ambil iktibar bahawa dalam kesenangan kita, ada air mata orang lain yang kita lupa. Sebagaimana saya sedang belajar untuk ikhlas seperti madu saya, anak-anak pembaca budiman juga belajarlah untuk ikhlas. Inshaa Allah, syurga untuk kita semua.

Amin

Advertisements

Kisah penghina Al Quran yang dihukum mati pada masa Rasulullah…

Ilustrasi masa Rasulullah ﷺ

Masih ingatkah Anda dengan Abi Sarah? Ya, dia termasuk golongan orang yang munafik. Ia pernah ditugaskan untuk menuliskan wahyu. Hanya, pada beberapa masa kemudian ia kembali menjadi murtad. Bahkan, ia mengumumkan kemurtadannya pada agama Islam. Dan ia kembali pada kelompoknya, orang-orang kafir Quraisy.

Dikutip dari islampos.com, kala Abi Sarah ditanya oleh para kafir musyrikin terhadap pengalamannya pernah diminta untuk menuliskan wahyu, dengan bangganya Abi Sarah mengatakan bahwa ternyata Nabi Muhammad itu dapat “dibodohi”. Dia mengatakan, “Ketika Muhammad mengimlakan kepadaku ayat “Aziizun Hakim” aku justru menuliskan “Alimun Hakim” dan Muhammad mempercayainya begitu saja.”


Tentu saja lelucon Abi Sarah yang bermaksud menghinakan Al-Quran sekaligus mencemooh Nabi Muhammad ﷺ disambut gelak tawa kepuasaan pembenci Islam. Mereka seakan menganggap bahwa Rasulullah gampang dibodohi dan dibohongi hanya oleh seorang bernama Abi Sarah.

Berita kebohongan yang disampaikan oleh Abi Sarah pun telah sampai ke telinga Rasulullah dan para sahabat. Apa yang terjadi kemudian? Apakah berita itu dianggap kabar angin saja? Ternyata tidak! Penghinaan dan penistaan terhadap kalamullah sekaligus Rasulullah ﷺ memiliki hukum tersendiri di dalam Islam.

Baca Juga : Kasian! Bayi Ini Ditinggal Ibunya di Masjid Bersama Sebuah Surat yang Isinya Menyedihkan

Beberapa tahun kemudian, ketika kekuatan umat Islam telah bertambah semakin kuat dan banyak hingga menyebar ke beberapa jazirah di negara Arab, ekspansi selanjutnya adalah menaklukkan kota Makkah yang lebih dikenal dengan istilah Fath Makkah. Ketika umat Islam telah berhasil menguasai kota Makkah, kaum kafir Quraisy menyerah tanpa syarat. Mereka tunduk atas segala ketentuan serta balasan terhadap permusuhan mereka terhadap kaum muslimin puluhan tahun yang lalu.

Rasulullah ﷺ memaafkan segala bentuk kekerasan, kekejaman serta permusuhan kafir Quraisy Makkah. Namun, ada satu hal yang tidak terlupakan. Ingatan kaum muslimin terhadap penghinaan serta penistaan Islam yang pernah dilakukan seorang munafik bernama Abi Sarah tidak serta merta hilang begitu saja. Apa tindakan balasan atas penghinaan Abi Sarah terhadap Al-Quran?

Rasulullah ﷺ dengan tegasnya memerintahkan para pasukan elit untuk mencari Abi Sarah serta beberapa orang yang melakukan penistaan yang sama, seperti Abdullah bin Hilal bin Khatal dan Miqyas bin Shubabah. Rasulullah ﷺ menginstruksikan ketiga orang ini untuk dieksekusi mati sekalipun mereka bergantung di sisi Ka’bah.

Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir. Menggeletar tangan polis bila baca surt permintaan budak ini

Cara untuk mengongkek awek supaya dia orgasma 5 kali satu malam! TUTORIAL VIDEO
Cara untuk mengongkek awek supaya dia orgasma 5 kali satu malam! TUTORIAL VIDEO
Cara membuatkan "pistol" anda berfungsi? Ia mudah, hanya ambil ini...
Cara membuatkan “pistol” anda berfungsi? Ia mudah, hanya ambil ini…

Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir. Menggeletar tangan polis bila baca surt permintaan budak ni. Sebak sangat. Nak tau apa yang ditulisnya jom kita baca………….. Nangis. =( Tekan SHARE.



Seorang ‘banduan akhir’, iaitu yang menantikan hukuman mati meminta sebatang pen dan sekeping kertas sebagai ‘permintaan terakhir’nya. Selepas menulis selama beberapa minit, banduan tersebut meminta pegawai penjara untuk menyerahkan surat yang ditulis itu kepada ibu kandungnya. Surat itu berbunyi…

 IBU…, 
Sekiranya terdapat LEBIH keadilan di dunia ini, kita berdualah yang seharusnya dihukum bunuh, dan bukan hanya saya seorang. Ibu juga bersalah ke atas liku kehidupan yang saya jalani. 

INGATKAH IBU ketika saya mencuri basikal milik seorang budak lelaki yang sebaya saya? Ibu yang membantu saya menyorokkan basikal itu dari pengetahuan ayah. 

INGATKAH IBU ketika saya mencuri wang dari dompet jiran kita? Ibu juga yang pergi bersama saya ke sebuah pasaraya untuk membelanjakannya. 

INGATKAH IBU ketika saya bertengkar dengan ayah dan kemudian ayah pergi meninggalkan kita? Ayah sekadar mahu memperbetulkan diri saya kerana perbuatan saya mencuri keputusan akhir sebuah pertandingan yang menyebabkan saya dibuang sekolah. 

IBU… KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak, yang tidak lama selepas itu saya menjadi seorang remaja yang bermasalah. Dan sekarang, saya hanyalah seorang lelaki yang rosak. KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak yang memerlukan pembetulan, bukannya keizinan (untuk berbuat kerosakan). 

TETAPI, SAYA TETAP MEMAAFKAN IBU…. Saya mohon agar surat ini sampai kepada seberapa banyak ibubapa di dunia ini, agar mereka tahu yang menjadikan seorang anak itu baik atau jahat adalah… 
“PENDIDIKAN IBUNYA”..!!!. 

Terima kasih ibu kerana MEMBERIKAN ‘nyawa’ kepada saya dan juga menyebabkan saya KEHILANGANNYA. Dari anakmu,

Aircond Kereta Tak Sejuk? Ini Cara Mudah Servisnya Sendiri (Mohon Kongsikan)

D.I.Y SEJUKKAN AIRCOND KERETA

Musim-musim panas ni kalau aircond kereta buat hal kejap sejuk kejap tak jom lah kita buat sikit D.I.Y ni untuk sejukkan aircond kereta tanpa perlu ke bengkel kereta yang entah berapa RM kena cas nanti kan.

Artikel ini dipetik menerusi Facebook Seri Kehidupan Abadi.

Tak mahal pun buat D.I.Y ni, beli beberapa barang yang tak sampai rm50 je pun, dah boleh sejuk kereta korang.

MUDAH & SAVE BUDGET dengan ekonomi negara dan ekonomi sendiri tak menentu ni.

Antara bahan-bahannya ialah :


Foam Pipe

Aluminium foil tape

Cable Ties

Pisau @ Gunting

Dah ada bahan-bahannya boleh lah mula membalut… Jom kita mulakan.


Kalau tak tahu nak cari mana salur paip aircond. Buka aircond kereta anda kemudian tunggu beberapa minit kemudian matikan engine. Tengak mana-mana salur dekat bahagian engine yang nampak macam basah-basah sket. Kemudian cuba sentuh jika sejuk. Itulah salur aircond kereta anda. Dan boleh lah mulakan proses D.I.Y sejukkan aircond kereta anda.



Kasi balut habis dari paip bawah sampai ke hujung. Sejukkk woo aircon keta nanti.


Selamat Mencuba..

Amal Zikir Fatimah Untuk Kurangkan Kepenatan Urus Rumah Tangga. Ibu-Ibu Wajib Buat!


Wanita yang bergelar ibu dan bekerja sama ada di pejabat atau di rumah tentu sahaja sesekali akan terkeluar keluhan penat dan stres kerana bebanan tugas di rumah dan tempat kerja yang tak pernah habis. Menguruskan suami, anak-anak, rumah tangga, tugas di pejabat bukanlah tanggungjawab yang mudah. Sebagai manusia biasa tentu sahaja akan berasa penat dan lelah.

Selain mengeluh, mungkin ada wanita akan memperuntukkan masa untuk diri sendiri bagi menghilangkan stres dan keletihan yang dialami dengan memanjakan diri di spa, pergi berurut, bercuti atau keluar bersiar-siar bersama teman. Namun, tanpa kita sedari sebenarnya dalam Islam telah ada penawar segala kepenatan ini seperti diajarkan oleh Rasulullah s.a.w kepada puteri Baginda, Saidatina Fatimah r.a.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, satu hari puteri Rasulullah s.a.w Saidatina Fatimah r.a mengadu kepada suaminya, Saidina Ali bin Abu Talibb r.a. tentang tangannya yang berasa sakit dan keletihan kerana terlalu banyak kerja rumah yang perlu dilakukan.

Saidatina Fatimah kemudian datang menemui ayahandanya baginda Rasulullah s.a.w untuk meminta seorang pembantu. Tetapi dia tidak berjaya menemui Rasulullah s.a.w dan hanya bertemu Saidatina Aisyah r.a.

Kemudian Saidatina Fatimah meninggalkan permintaannya kepada Saidatina Aisyah untuk disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. Apabila Rasulullah s.a.w tiba di rumah, Saidatina Aisyah pun memberitahu Baginda tentang permintaan puterinya.

Lalu Baginda telah pergi menemui puteri serta menantunya yang ketika itu telah berbaring di tempat tidur. Keduanya mahu berganjak bangun dan ingin menghampiri Baginda akan tetapi Rasulullah meminta mereka tetap di tempat pembaringan.

Kemudian Baginda bersabda: “Mahukah kamu berdua aku ajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kamu berdua minta? Ketika kalian berbaring hendak tidur, maka bacalah takbir (Allahu Akhbar) 34 kali, tasbih (Subhanallah) 33 kali dan tahmid (Alhamdulillah) 33 kali. Sesungguhnya yang demikian itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.” (HR. Muslim, no: 4906)

Jadi, kepada ibu-ibu yang kepenatan bolehlah amalkan ajaran Rasulullah s.a.w ini untuk membaca Zikir dan Tasbih Fatimah sambil berbaring atau menyusukan bayi. Selain beroleh ketenangan anda juga dapat pahala.

Dalam pada itu, sentiasalah menanamkan dalam hati supaya ikhlas dan reda melakukan segala tanggungjawab sebagai isteri dan ibu supaya tidak terasa satu bebanan yang memenatkan. Semoga ibu-ibu semua dikurniakan ganjaran pahala daripada Allah SWT.

Sumber: majalahpama.my

Megawati Sebut Kalau Mau Jadi Orang Islam, Jangan Jadi Orang Arab

Islamedia – Ketua Umum Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) Megawati Soekarnoputri mempersoalkan orang yang beragama namun menanggalkan ke-Indonesiaannya. Mega menyebut bahwa : “kalau mau jadi orang Islam, jangan jadi orang Arab”.

Pernyataan Megawati ini disampaikan Megawati dalam sambutannya pada peringatan Hari Ulang Tahun (HUT) ke-44 PDIP di Jakarta Convention Center (JCC), Jakarta Pusat, Selasa (10/1/2017).


Megawati mengutip pernyataan Soekarnya dengan mengatakan, “Kalau kamu mau jadi Hindu, jangan jadi orang India. Kalau kamu mau menjadi orang Islam, jangan jadi orang Arab…” (sontak hadirin bertepuk tangan riuh)


Kemudian Megawati melanjutkan perkataanya “Kalau kamu mau jadi orang Kristen, jangan jadi orang Yahudi “, “Tetaplah jadi orang Indonesia dengan adat budaya Nusantara yang kaya raya ini.”


Dalam kesempatan tersebut Megawati menuding pihak-pihak yang dianggapnya antikeberagaman. Mereka disebut Megawati sebagai penganut ideologi tertutup yang memicu isu konflik bernuansa suku, agama, ras, dan antargolongan (SARA). Mereka juga, kata dia, bertentangan dengan Pancasila.[islamedia.id]

10 Bahasa Dosa Penyebab Anak Degil dan Bermasalah

10 Bahasa Dosa Penyebab Anak Degil dan Bermasalah
| Zaman sekarang sangat mencabar untuk anak-anak kita membesar. Persekitaran mereka dipenuhi bermacam pengaruh buruk, sama ada daripada orang sekeliling, media TV, internet dan bahan bacaan. Masalah sosial dan salah laku dalam masyarakat juga makin bertambah melarat. Kadang-kadang saya rasa kesian pada anak-anak, kerana terpaksa melalui suasana sebegini mencabar, bukan saja pada jati diri dan survival, tapi juga pada moral dan akhlak, serta akidah. Nak tak nak kita sebagai ibu bapa kena persiapkan diri dengan ilmu dan kemahiran keibubapaan (parenting skills) untuk mendidik anak-anak sebaik mungkin.

Cara kita bercakap dengan anak boleh membina ataupun meruntuh jiwa anak. *image googled*

Kalau kita perhatikan orang-orang yang bermasalah, contohnya para penjenayah, anak yang derhaka, remaja yang keciciran sekolah, yang ada depression, dll, semuanya tak jadi begitu dalam sehari dua. Ia bermula dari rumah, dari tangan-tangan ibu ayah atau penjaga yang mendidiknya.
Anda boleh lihat sendiri hasil asuhan ini pada komen-komen di FaceBook yang penuh dengan bahasa hukuman yang kasar dan penuh maki hamun. Itu baru di alam maya, belum lagi tengok yang di dunia nyata. Realitinya memang menyedihkan.
Bila selalu berdiskusi dengan pakar psikologi, Dr. Azlina Roszy, makin terlihat banyak kesilapan cara mendidik anak yang dilakukan oleh rata-rata orang kita hingga menjejaskan pertumbuhan mental emosi anak-anak.
“Aku dulu pun selalu kena marah, kena rotan juga. Tapi elok je jadi orang sampai sekarang.”
Memang ramai yang berfikiran begini. Tapi anda mungkin tidak tahu berapa ramai yang menyimpan dendam, rasa terkilan, dan trauma hingga dewasa kerana pengalaman dibesarkan yang tidak indah. Setiap orang mempunyai pengalaman yang berbeza-beza. Anda “OK”, tak bermakna orang lain pun begitu juga.

Saya rasa masih ramai yang tidak sedar bahawa cara dibesarkan yang penuh makin hamun, neglection dan kurang perhatian dan kasih sayang banyak menjadikan ramai daripada kita menyimpan beban emosi yang sangat berat.
Sesetengahnya (terutama anak remaja) memilih untuk `memberontak` dan membuat masalah di sana sini kerana tak tahu ke mana nak disalurkan kesunyian, kesedihan dan kekecewaan mereka. Paling menyedihkan lagi, ada juga yang terpaksa menanggung kesan “kecederaan emosi” ini hingga dewasa, sampai ada yang dilanda kemurungan@depression dan bermacam lagi penyakit mental yang lain disebabkan cara dibesarkan yang salah.
(By the way, sakit mental tak semestinya menjadi gila. And no, kurang iman bukan punca manusia menjadi depressed. Ia jauh lebih kompleks daripada yang ramai orang sangka! )
Satu hal yang sering menjadi penyebab anak degil dan bermasalah tapi dianggap remeh adalah soal komunikasi yang kurang berkesan. Kadang-kadang kita menunjukkan perhatian dan kasih sayang dengan bahasa yang salah hingga anak-anak jadi terluka dan menjauhkan diri. Bahasa sebegini juga akan menjadikan anak-anak degil tak mahu mendengar cakap, pemarah, pendendam, lemah jiwa dan tiada keyakinan diri/rendah diri.
Hakikatnya, dengan memilih perkataan yang baik dan sesuai pada tempat dan masanya, boleh memberikan impak yang sangat besar kepada pertumbuhan emosi anak. Sebab itu kena hati-hati, jangan sampai membunuh jiwa anak hingga menjadikan mereka rendah diri, takut, rasa tidak disayangi dan rasa tidak berguna.
10 “Bahasa Dosa” penyebab anak degil dan bermasalah yang wajib dielakkan ketika bercakap dengan anak

Dua minggu lepas saya berkesempatan untuk menghadiri seminar pendek bertajuk “Memupuk Suasana Mawadah Wa Rahmah Di Sekolah dan Rumah” yang dianjurkan oleh sekolah anak kami. Penceramah yang dijemput adalah Dr. Azlina Roszy Bt. Mohamad Ghaffar, pakar psikologi klinikal di Hospital Pakar An-Nur (Bangi), yang juga pemilik Pusat Psikologi & Rehabilitasi Atfal Jannah di Bandar Putra, Kajang.

Saya tertarik dengan salah satu isi yang beliau kongsikan, iaitu mengenai “10 Bahasa Dosa Dalam Berbicara“. Sama ada sedar ataupun tidak, ramai daripada kita ibu bapa yang selalu menggunakan “bahasa dosa” ini pada anak-anak. Dan dalam kebanyakan keadaan, inilah antara penyebab anak degil dan bermasalah, pemarah, pendendam, lemah jiwa dan tiada keyakinan diri/rendah diri, walaupun kita rasa sudah pun memberikan didikan agama dan mencukupi keperluan mereka.
1) Bahasa MELAKNAT
Contohnya, sumpah seranah, maki hamun, carutan menggunakan perkataan yang buruk.
Anak yang sering ditengking dan dimaki hamun biasanya sama ada menjadi seorang yang keras jiwanya dan rebellious, ataupun seorang yang kurang keyakinan diri. Ini mengingatkan saya pada status FB seorang kenalan saya yang mengendalikan sebuah tadika. Kesian, kan?

2) Bahasa MENYINDIR (SARCASM)
Contoh :
“Asyik mintak duit aje. Kamu ingat ayah/ibu nie kerja cop duit?”
“Kan dah jatuh. Mata letak kat mana, kat lutut?”
Bahasa sebegini sangat merobek emosi. Hakikatnya, anak-anak tak faham bahasa sindiran. They won`t get the message. Lebih baik berterus-terang dan gunakan ayat yang jelas dan mudah difahami.
Tak dinafikan budaya sindir menyindir sangat menebal dalam masyarakat kita. Tapi budaya sarcasm ini memang ALlah larang.
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) menyindir dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang disindir itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan menyindir dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang disindir itu lebih baik daripada mereka.”
[al-Hujurāt 49: 11]
Artikel yang ditulis oleh Ustaz Hasrizal @Abah.My sangat menginsafkan bahawa bahasa sarcasm boleh membunuh jiwa anak. Kita hentikan ya. 🙂
3) Bahasa BERDUSTA/MENIPU
Contoh :
“Jangan nangis ya, nanti ibu belikan aiskrim….” (tapi akhirnya tak beli pun, cuma untuk memujuk supaya diam)
“Jangan nakal-nakal, nanti polis tangkap.”
“Jangan main kat situ, ada hantu.”
Ayat-ayat di atas biasa diucapkan oleh masyarakat kita. Saya kira, hadis di bawah sangat baik untuk dijadikan panduan. Jangan berbohong kepada anak! Ia akan menghilangkan kepercayaan anak pada ibu bapa dan akhirnya meniru perbuatan tersebut.
“Pada suatu hari ketika Rasulullah SAW duduk di tengah-tengah kami, (tiba-tiba) ibuku memanggilku dengan mengatakan: ‘Hai kemari, aku akan beri kamu sesuatu!’ Rasulullah SAW mengatakan kepada ibuku: ‘Apa yang akan kamu berikan kepadanya?’ Ibuku menjawab: ‘Kurma.’ Lalu Rasulullah SAW bersabda:
“Ketahuilah, seandainya kamu tidak memberinya sesuatu maka ditulis bagimu kedustaan.”
(HR. Abu Dawud)
Belajar untuk terangkan dan memujuk dengan lembut dalam bahasa yang mudah.
4) Bahasa MENEMPELAK
Contoh :
“Padan muka.”
“Tue lah, tak nak dengar cakap ibu. Kan dah luka. Lain kali buatlah lagi.”

Anak-anak tak dapat belajar apa-apa daripada ayat yang memancing emosi sebegini. Sepatutnya, beritahu saja apa kesilapan tersebut dan nasihatkan supaya tak mengulanginya.
5) Bahasa MENGKRITIK/MEMBEBEL
Yang nie mungkin ramai ibu biasa buat, tapi ianya memang tak bagus untuk anak sebab tiada siapa suka dileteri. Kalau nak berikan arahan ataupun menegur, gunakan ayat yang ringkas dan mudah difahami. Fokus pada kebaikan yang mereka buat. Hakikatnya, anak yang sentiasa dikritik takkan maju ke depan, malah akan hilang keyakinan diri mereka.
6) Bahasa MENGUNGKIT (Surah al-Baqarah, ayat 264)
Contoh :
“Kenapa result teruk macam nie? Buat penat je ayah/ibu hantar pegi tuisyen, belikan buku dan macam-macam. Tapi tak pandai-pandai juga..”
Kuncinya, ikhlaskan hati dan banyakkan bersabar dalam mendidik anak-anak.
7) Bahasa MEMBANDINGKAN
Contoh :
“Cuba kamu tengok abang/kakak, rajin tolong ibu di rumah. Tak macam kamu nie, asyik nak bermain saja.”
“Kenapalah kamu nie tak pandai macam adik. Asyik dapat nombor corot saja.”

Jangan bersikap pilih kasih terhadap anak-anak. *image googled*

Setiap anak ada kelebihan masing-masing. Perbuatan melebihkan/menyayangi anak-anak tertentu (=favoritism @ pilih kasih) hanya akan menjadikan anak-anak lain rasa rendah diri, tidak disayangi dan depressed. Hubungan antara anak-anak juga akan retak dan dalam banyak keadaan, sibling rivalry akan berterusan sekalipun setelah dewasa dan beranak-pinak. Anda boleh baca rintihan seorang anak 12 tahun yang sangat terkesan dengan keadaan nie, seperti yang diceritakan oleh Ustaz Ebit Lew di FaceBook. Kesian, kan?

Saya suka dengan nukilan Encik Nazali di FaceBook tentang kesan perbuatan membanding-bandingkan anak. Saya yakin pengalaman tersebut dapat menginspirasikan dan memberikan pengajaran untuk semua ibu bapa supaya melayani anak-anak dengan adil dan penuh kasih sayang.
8) Bahasa MENGUGUT
Contoh :
“Kalau lepas main tak nak kemas, ayah/ibu buang semua mainan.”
“Kalau tak berhenti menangis, ayah/ibu tinggal.”
“Kalau tak nak dengar cakap, ayah/ibu pukul.”

Jangan ugut atau menakut-nakutkan anak. *image google*

Anak-anak memang perlu diajar tentang akibat sesuatu perbuatan, tapi bukan dengan mengugut. Sebab itu, ibu bapa perlu tetapkan peraturan di rumah beserta denda jika ia dilanggar, dan ini diterangkan kepada anak-anak. Yang penting, kena konsisten, tegas (bukan garang) dan hukumannya juga perlu berpatutan. insyaAllah anak-anak akan mudah faham akibat perbuatan mereka serta jadi lebih berdisiplin. Penggunaan STAR CHART juga sangat bagus untuk mendisiplinkan dan motivasikan anak berbuat baik.
9) Bahasa MENUDUH
Contoh :
“Macam mana barang boleh hilang? Nie mesti kamu yang cuai bermain sampai tercicir.”
“Kenapa adik menangis nie? Abang/kakak buat ya?”
Sebaiknya siasat dulu untuk tahu keadaan sebenar, dan berikan anak peluang untuk menerangkan hingga habis. Itu memberikan mereka keyakinan dan keberanian untuk berterus-terang dan mengaku kesalahan (jika bersalah) dengan jujur.
10) Bahasa BISU (silent treatment)
Dengan mendiamkan diri tak akan membantu anak untuk membetulkan kesalahan mereka. Bahkan akan membuatkan mereka rasa lebih tidak disayangi serta menjauhkan diri.

Parenting sememangnya sangat mencabar dan memerlukan kekuatan mental emosi yang tinggi. Ia juga satu perjuangan yang panjang dan melelahkan. Tapi tiada yang lebih manis apabila anak yang kita didik dan asuh itu membesar menjadi manusia yang baik dan bermanfaat kepada orang lain, serta menjadi pemimpin kepada lingkungan masing-masing.
Sama-samalah kita usaha tingkatkan parenting skills dan elakkan bahasa percakapan seperti di atas ya. 🙂

07:01 Pendidik alaf21
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook

Next
7 Tips Ceraikan Susu Badan dengan Mudah dan Cepat
Previous
Allahyarham SM Salim: “Janganlah Mainkan Lagu Saya Sekurang-Kurangnya 30 Hari Selepas Saya Meninggal”, Keluarga Harap Media Penuhi Amanat Terakhir Allahyarham SM Salim
Recent Posts

( GAMBAR ) Subhanallah.. Kuasa Allah.. Kucing Mengandung Dilanggar Kereta.. Berapa Share utk Kita Sama-sama Doakan Kesihatan Kucing ini bersama Anak-anaknya ?
Kucing Mengandung Dilanggar Kereta | Tak Kuat Jangan Tengok!####selepas dirawatjeng jeng jeng ..###[…]

7 Kunci Untuk Kebahagiaan Hidup
7 Kunci Untuk Kebahagiaan Hidup[:]Menurut saidina Ali bin Abi Talib, kunci kebahagiaan hidup ada 7 p[…]

Subhanallah!! Inilah Keistimewaan Masjid Nabawi dan Maqam Rasulullah Yang Mungkin Orang Kita Tidak Tahu! Jom Sebarkan!
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةٌ فِي مَسْ[…]

Percaya Tak Rezeki Itu Ada Kaitan Dengan Isteri?
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit. Semua serba tak cukup. Terasa dunia ni sempit. Dah usa[…]

Jom Amalkan Doa ini Sebelum Tidur, Insya Allah Hutang Sebesar Gunung akan LUNAS, MOHON SE

BARKAN!!
Diceritakan dari Zuhair bin Harb, telah diceritakan dari Jarir, dari Suhail, ia berkata, “Abu Shalih[…]
0 comments Blogger 0 Facebook 0
Post a Comment

Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.

Search This Blog

Populars
Comments
Archive
Popular Posts

Uncang Teh Dah Pakai, Jangan Buang Dulu. Ni 7 Manfaatnya Anda Kena Tahu!
Biasalah kan dah guna terus ke tong sampah lah tempatnya kan? Jangan begitu! Banyak sebenarnya kegunaan uncang teh ni tau. 1. Meng…
Doa Selepas Solat Fardhu Mudah Dan Ringkas
Doa merupakan perkawa yang dilakukan untuk memohon kepada Allah. Selepas solat kita akan berdoa. Pada kali ini kami kongsikan dengan anda …

Doa Ketika Sebak Dada, Menghadapi Resah Gelisah Dan Doa Menolak Menolak Sihir
Asslamualikum.. Ini adalah Doa Ketika Sebak Dada, Menghadapi Resah Gelisah Dan Doa Menolak Menolak Sihir. Ertinya : Bukankah kami…
10 Bahasa Dosa Penyebab Anak Degil dan Bermasalah
| Zaman sekarang sangat mencabar untuk anak-anak kita membesar. Persekitaran mereka dipenuhi bermacam pengaruh buruk, sama ada daripada oran…

Subhanallah…!!! Inilah Kelebihan dan Manfaat Surat Al-Kafirun. Bantu Share Ya Agar Menjadi Nilai Ibadah
Surah Al-Kafirun turun ketika kaum kafir laknatullah berusaha mempengaruhi Nabi Muhammad SAW. dengan menawarkan kekayaan agar beliau …

3 CARA MEMBUAT WEBSITE .COM SENDIRI

Cara Membuat Blog Blogger dan WordPress | Trik SEO dan Traffic Blog Terbaru

Cara membuat website sendirisebenarnya bisa agak sedikit merepotkan, tergantung cara saudara melakukannya. Untuk membuat sebuah website sebenarnya bisa menggunakan domain TLD apa saja, tapi kali ini saya akan membahasnya khusus dengan domain .com, karena domain ini memberikan beberapa keuntungan dalam penggunaannya….

Kalau saudara ingin membuat sebuah website, maka saudara tentunya harus paham sedikit cara melakukan pemrograman. Bahasa yang minimal saudara ketahui adalah HTML, kalau saudara tidak paham bahasa yang satu ini, maka saudara bisa sangat kerepotan….

Ada 3 cara untuk membuat website .com sendiri, yaitu:

    1. Level Pemula: Membuatnya dari blog gratis, dan mengganti dengan domain berbayar .com (jika pengetahuan pemrograman anda sangat dasar)
    2. Level Menengah:Menggunakan software CMS(Content Management System) seperti WordPress, sehingga anda tidak perlu menguasai bahasa atau script apapun untuk membuat website yang dikendalikan penuh alias hosting sendiri
    3. Level Sulit: Anda menguasai beberapa bahasa pemrograman dan membuat sendiri theme dan databasenya dari nol lalu hosting pada sebuah server dengan nama domain tertentu.

      Jadi bagi teman yang baru memulai membuat website di internet, silahkan memilih satu dari 3 metode di bawah ini. Harap membaca link-link artikel pendukung yang disertakan pada setiap metode untuk mendapatkan informasi yang lebih lengkap.

      METODE 1 

      Cara Membuat Website dari Blog Gratis

      Mungkin di sini ada yang mau langsung komplain bahwa blog itu tidak sama dengan website. Sebenarnya yang seperti ini tidak perlu diributkan karena pada dasarnya anda akan membuat halaman-halaman yang bisa diakses di dunia maya…. Blog tidak lain dari sebuah website dengan fungsi yang terbatas…. karena masih bergantung pada kebijakan “inang”-nya.

      • Untuk membuat website dari blog gratis, maka pertama-tama saudara harus membuat akun blog . Pelajari cara membuatnya di artikel CARA MEMBUAT BLOG. Harap lakukan tahapan-tahapan yang ada di artikel tersebut dengan seksama.
      • Setelah blog saudara jadi silahkan cari template blog yang saudara rasa cukup representatif untuk mewakili karakter atau bisnis saudara. Untuk mencari template yang sesuai dengan selera anda silahkan baca artikelDOWNLOAD TEMPLATE BLOG KEREN DAN GRATIS
      • Jika saudara sudah mendownload template blog yang saudara sukai, silahkan pasang template tersebut di blog anda saat ini. Baca artikel CARA MENGGANTI TEMPLATE BLOG
      • Sekarang saudara sudah membuat blog yang akan menjadi website sederhana anda. Tapi kalau punya sedikit kemampuan pemrograman, maka sebaiknya lanjut dengan mengedit template menjadi SEO Friendly. Pelajari caranya di artikel CARA MEMBUAT TEMPLATE BLOG SEO FRIENDLY
      • Setelah anda menyelesaikan tahap terakhir di atas, maka anda sudah selesai membuat website sederhana ini, yang perlu anda lakukan sekarang tinggal mengisi artikel-artikel ke dalam website sederhana ini…. (Baca di CARA MEMBUAT ARTIKEL DI BLOGGER)…

      Setelah anda selesai membuat website dari blog gratis, maka saatnya mengganti domainnya menjadi .com

      Mengganti Domain Jadi .COM

      Karena anda menggunakan blog gratis, maka jelas anda tidak memerlukan hosting. Anda hanya memerlukan nama domain. Untuk memudahkan anda saya berikan masukan yang praktis saja…. Anda bisa Googling untuk mencari penyedia jasa hosting dan nama domain, lalu hubungi Customer Servicenya dan beritahu bahwa anda hanya ingin membeli nama domain…. Selebihnya CS yang akan mengarahkan anda….

      Kalau saya sendiri pernah mencoba PAKET KEREN dari eazysmart.com, yang memang khusus untuk mengubah blog menjadi domain .com sendiri. Biasanya layanan seperti ini akan meminta email dan password saudara agar mereka bisa membantu mengatur domain dari akun blog saudara….

      Kalau saudara mempunyai masalah kepercayaan, maka sebaiknya ubah dulu password saudara untuk sementara. Baca caranya di artikel CARA MENGUBAH PASSWORD GMAIL

      METODE 2

      Membuat Website Dengan Memakai Host Sendiri CMS WordPress

      Mungkin di sini ada di antara anda yang mengatakan, kalau blogspot itu ada di bawah kendali Google. Salah sedikit saja blog kita bisa dihapus padahal capek membuatnya. Kalau ini yang menjadi masalah anda, maka anda harus membuat website yang anda hosting sendiri. Untuk melakukan ini anda harus mengupload ke hosting anda file-file PHP atau sejenisnya….

      Mungkin ada yang langsung bertanya “Jadi saya harus belajar bahasa pemrograman dulu?” Itu adalah salah satu opsinya. Opsi lainnya adalah dengan menggunakan CMS wordpress. Dengan menggunakan ini anda tidak perlu belajar bahasa Pemrograman apapun untuk memiliki sebuah website yang berada di bawah kendali penuh dari anda…..

      Berhubung pembahasan mengenai CMS wordpress dalam membuat website ini agak diperlukan pembahasan tersendiri, maka silahkan membuka link di bawah ini….

      Cara Membuat Website Sendiri dengan CMS WordPress (Klik Di Sini!)

      Tapi bagi anda yang suka tantangan lebih dan ingin memperlengkapi diri dengan kemampuan membuat theme yang bisa saudara kendalikan sesuka hati dan kembangkan fungsi-fungsinya, maka mungkin mendorong diri anda untuk lebih jauh mempelajari bahasa Pemrograman bisa menjadi awal yang baik….

        

      METODE 3

      Membuat Website Dengan Mengandalkan Bahasa Pemrograman  Sendiri

      Untuk membuat website .comyang dihosting anda harus benar-benar mempunyai pengetahuan pemrograman, karena kalau hanya menguasai HTML, maka hasilnya bisa jadi website yang menyedihkan dalam arti yang sesungguhnya. 

      Kalau saudara ingin membuat website dari file yang bisa di hosting, maka setidaknya anda harus menguasai 3 hal:

      • Bahasa Pemrograman Tertentu seperti PHP
      • Penggunaan Software Editor File Web
      • Pengelolaan database seperty MySQL

      Belajar Bahasa Pemrograman Untuk Membuat Website

      Kalau saudara mau belajar, maka sebaiknya saudara membeli satu buku panduan di toko buku tentang PHP dan MySQL. Atau kalau saudara mau belajar sendiri saudara bisa mencoba website yang luar biasa W3SCHOOL (harus ada dasar bahasa inggris yang cukup). Lihat menu pembelajarannya di sidebar sebelah kiri. 

      Belajar Program Pembuat Website Seperti Dreamweaver

      Menguasai bahasa pemrograman saja tidak berarti anda bisa membuat websitenya tanpa bantuan, jadi anda perlu belajar cara membuat website dengan menggunakan software. Salah satu software yang cukup umum digunakan adalah Adobe Dreamweaver.

      Saudara bisa membeli buku panduan Adobe Dreamweaver di toko-toko buku terdekat, karena panduan menggunakan buku jauh lebih terstruktur. Kalaupun saudara harus belajar dari dasar, tidak akan terlalu sulit. Dalam jangka waktu sekitar 2 minggu saudara sudah bisa merampungkan website PHP sederhana milik saudara….

      Tapi kalau masalahnya ada di ekonomi yang lagi seret buat beli buku…. Bisa coba baca tutorial e-book dihttp://www.bgsu.edu/downloads/cio/file17760.pdf …. tapi bahasa inggris ya….

      Bagaimana Kalau Malas Membuat Template Website Sendiri?

      Kalau saudara malas membuat template sendiri, maka saudara sebaiknya mendownload template PHP yang sudah jadi. Salah satu penyedia template PHP gratis adalahhttp://www.phpjabbers.com/free-website-templates.php. Anda bisa memilih beragam template pada situs ini…. tapi harus daftar dan login dulu kalau mau download….

      Kalau saudara sudah dapat templatenya, maka silahkan edit templatenya dengan menggunakan Adobe Dreamweaver, jika diperlukan. Bagian terpenting dari sebuah website PHP adalah anda harus paham bagaimana cara menggunakan halaman PHP yang khusus untuk ADMIN, atau bagaimana cara mengubah struktur database MySQL sesuai kebutuhan anda….

      Membeli Domain dan Hosting untuk Website Anda

      Saat ini sudah banyak sekali jasa hosting dan jual nama domain. Anda bisa melakukan browsing di Google untuk mendapatkan penawaran Hosting yang terbaik…. Banyaklah bertanya dengan Customer Service jika memang diperlukan…..

      Perhatikan juga syarat layanan dari hosting, karena terkadang mereka tidak menerima situs-situs tertentu, seperti perjudian, iklan baris, pornografi, dan lain sebagainya. Ini sangat penting sebelum anda terlanjur beli dan bermasalah di kemudian hari…..

      Kalau saudara belum pernah memesan domain dan hosting, maka ada 3 hal  yang harus saudara pastikan tidak terlewatkan dari email penyedia hosting, yaitu:

      • HOST FTP
      • Username CPANEL, dan
      • Password CPANEL

      Kalau saudara bingung, maka tanyakan saja ke CSnya lagi.

      Upload File Template Website PHP ke Hosting

      Untuk melakukan ini saudara bisa menggunakan software gratis FileZilla. Kalau belum punya saudara bisa mengunduhnya dari website resmi FileZilla. Kalau saudara adalah pengguna Windows, maka download file yang paling atas.

      Filezilla ini bisa anda gunakan untuk memindahkan file template website PHP tadi ke folder Public_HTML yang ada di hosting berdomain yang sudah anda beli. Yang perlu anda lakukan cuma connect, dan setelahnya anda cukup click and drag untuk memindahkan satu file. 
      Kalau filenya banyak berarti anda harus membuka dulu folder Public_HTML dengan mengkliknya, setelah itu saudara bisa menyorot semua file yang hendak saudara pindahkan. Yang perlu anda lakukan hanyalah klik kanan dan pilih menu UPLOAD untuk memindahkan semua file tadi ke folder Public_HTML….

      Mungkin untuk lebih memudahkan saudara memahami ini coba lihat video dari user Youtube DEN BAGUS di bawah ini….


      Kalau file sudah saudara upload ke folder Public_HTML. Berarti semua orang sudah bisa mengakses file website yang sudah saudara kirimkan tadi di alamat domain .com yang sudah saudara bayar penggunaannya untuk jangka waktu tertentu….

      Alasan Menggunakan Domain .COM?

      Tidak ada masalah SEO Friendly di sini…. Karena Google sama sekali tidak memberi keistimewaan pada satu jenis TLD tertentu. Alasan utama menggunakan .com adalah paling mudah diingat oleh pengguna….

      Maksud saya seperti ini? Kalau saudara punya nama domain http://www.kucinglucu.net, maka biasanya saat ada pengunjung berusaha berkunjung balik maka mereka akan mengunjungi http://www.kucinglucu.com. Jadi tidak ada alasan teknis SEO yang aneh-aneh dalam masalah domain ini.

      RANGKUMAN
      Saudara bisa membuat website .com sendiri dengan membuat blog gratis yang diubah nama domainnya. Bisa juga dengan membuat file template sendiri dengan menggunakan software seperti Adobe Dreamweaver, lalu upload dengan menggunakan software FTP seperti FileZilla ke hosting berdomain .com yang sudah anda bayar penggunaannya dalam kurun waktu tertentu.

      Jika ingin mendapatkan buzz terkini seputar SEO dan blog, silahkan add akun saya di bawah ini

      Facebook —> https://www.facebook.com/ricky.pratama.12139
      Twitter —> https://twitter.com/rickypratamaseo

      Dan jika tidak keberatan mohon vote-nya untuk blog saya di sosmed, thanks berat gan!

      http://platform.twitter.com/widgets/tweet_button.cc55ce010cf84cc9f5752aec264d23e3.en.html#dnt=false&id=twitter-widget-0&lang=en&original_referer=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com%2F2013%2F05%2F2-cara-membuat-website-com-sendiri.html%3Fm%3D1&size=m&text=3%20CARA%20MEMBUAT%20WEBSITE%20.COM%20SENDIRI&time=1473055031764&type=share&url=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com%2F2013%2F05%2F2-cara-membuat-website-com-sendiri.html

      https://apis.google.com/u/0/se/0/_/+1/fastbutton?usegapi=1&count=true&size=medium&hl=id&origin=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com&url=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com%2F2013%2F05%2F2-cara-membuat-website-com-sendiri.html&gsrc=3p&ic=1&jsh=m%3B%2F_%2Fscs%2Fapps-static%2F_%2Fjs%2Fk%3Doz.gapi.ms.cQpjIEYj0Ck.O%2Fm%3D__features__%2Fam%3DAQ%2Frt%3Dj%2Fd%3D1%2Frs%3DAGLTcCNsOsWZ-hFC2KzQZARcB6d-skhdZw#_methods=onPlusOne%2C_ready%2C_close%2C_open%2C_resizeMe%2C_renderstart%2Concircled%2Cdrefresh%2Cerefresh%2Conload&id=I0_1473055027759&parent=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com&pfname=&rpctoken=16847783

      https://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=352634211479923&channel=http%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2Fr%2FuN4_cXtJDGb.js%3Fversion%3D42%23cb%3Df678730dc03ae%26domain%3Dtrikmudahseo.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Ftrikmudahseo.blogspot.com%252Ff10a63ef7e034f%26relation%3Dparent.parent&container_width=100&href=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com%2F2013%2F05%2F2-cara-membuat-website-com-sendiri.html&layout=button_count&locale=id_ID&sdk=joey&send=false&show_faces=false&width=90

      TIDAK PUNYA WAKTU MENCARI BACKLINK?

      JASA BACKLINK TRIKMUDAHSEO 

      (KLIK LINK DI ATAS)

      Info: Kursus SEO sudah tidak buka karena kesibukan online dan offline yang semakin meningkat. Harap maklum….dan terima kasih sudah berkunjung.

      Silahkan Berkomentar

      https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=352634211479923&channel_url=http%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2Fr%2FuN4_cXtJDGb.js%3Fversion%3D42%23cb%3Dff558984cbad98%26domain%3Dtrikmudahseo.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Ftrikmudahseo.blogspot.com%252Ff10a63ef7e034f%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com%2F2013%2F05%2F2-cara-membuat-website-com-sendiri.html&locale=id_ID&mobile=true&numposts=10&sdk=joey

      Newer PostOlder PostHome

      Ricky Pratama adalah nama saya, tapi biasa dipanggil keluarga sebagai Tama. Saya seorang blogger yang memulai kegiatan blogging sejak 2009 lalu. Pada tahun 2010 awal sampai akhir 2011 saya istirahat dari blogging karena kesibukan pekerjaan. Tapi sekarang di 2012 kembali lagi blogging, karena ada waktu luang… Blog saya adalahtrikmudahseo.blogspot.com. Saya tinggal di Surabayadekat BG Junction . Saya adalah seorang Programmer pada perusahaan Swasta Nasional.
      Jasa Backlink Murah Pagerank Tinggi. Selamat belajar SEO untuk semuanya.

      .

       

      https://accounts.google.com/o/oauth2/postmessageRelay?parent=http%3A%2F%2Ftrikmudahseo.blogspot.com&jsh=m%3B%2F_%2Fscs%2Fapps-static%2F_%2Fjs%2Fk%3Doz.gapi.ms.cQpjIEYj0Ck.O%2Fm%3D__features__%2Fam%3DAQ%2Frt%3Dj%2Fd%3D1%2Frs%3DAGLTcCNsOsWZ-hFC2KzQZARcB6d-skhdZw#rpctoken=1027036171&forcesecure=1

      K​ISAH PERJUANGAN AYAH MENGGENDONG BIDADARI KECILNYA YANG LUMPUH PERGI KE SEKOLAH ” 

      Foto-foto perjuangan seseorang bapak yang senantiasa semangat mengantarkan putrinya tiap-tiap pagi untuk pergi ke sekolah mengedar di sosial media Facebook.


      Foto-foto itu di posting oleh account bernama M Shodd di satu group Facebook bernama Populasi Omah Harapan DEMAK.

      Walau telah masuk sekolah menengah pertama (Smp) siswi yang di ketahui bernama Ika Susilowati itu masihlah harus selalu diantarkan oleh ayahnya menuju sekolahnya.

      Bahkan juga Ika harus diantar sampai ia duduk di atas kursi kelasnya

      Ika sehari-hari diantar menuju kedalam kelasnya bukanlah lantaran dianya manja atau tak berani pergi sendiri.




      Namun lantaran Ika tak bisa jalan mulai sejak masihlah kecil.

      Bapak Ika yang di ketahui bernama Ahmad Sholeh itu juga menebar di sosial media serta mendapatkan banyak berbagi dari pemakai facebook

      Ika saat kecil dapat jalan, tetapi waktu itu Ika pernah alami peristiwa terjatuh yang menyebabkan kelumpuhan.

      Rupanya mulai sejak peristiwa itu tulang ekor belakang Ika alami

      kelainan.

      Sampai pada akhirnya Ika yang masihlah selalu menginginkan meneruskan sekolah tetaplah mengikuti pembelajaran didalam kelas dengan diantar oleh ayahnya.

      Dari tempat tinggal menuju sekolah Ika


      diantar oleh ayahnya memakai sepeda motor.

      Tetapi hingga di gerbang sekolah bapak Ika mesti menggendongnya hingga ke kelas tempat Ika menimba Ilmu.

      Di kenali dari pemakai account facebook Tri Sugiarto ke-2 orangtua Ika hanya seseorang pedagang mie ayam di kampungnya.

      Dikarenakan terbatasnya ekonomilah ke-2 orangtua Ika selalu berupaya memberi yang paling baik buat Ika walaupun usahanya itu alami masalah ekonomi.

      Tetapi saat ini Ika telah sedikit bahagia, lantaran Ika telah memperoleh kursi roda dari sebagian orang darmawan yang lihat beberapa photo Ika terseba di sosial media.

      Oleh karena ada kursi roda itu juga bapak Ika dapat mendorong Ika memakai kursi roda hingga Ika juga nyaman untuk menuju sekolah.

      Walau sekian, Ika masihlah membutuhkan pertolongan lagi untuk penyembuhan dianya serta menunmbuhkan semangat Ika untuk dapat jalan kembali.

      Seperti info yang di tuliskan oleh pengguna akun facebook Tri Sugiarto

      “Terima kasih mb Dewi (EsCao Dewi), mb Lilis serta mb Elizabet Diana yg sudi menyempatkan waktunya berdonasi serta mengantarkan fasilitas mobilisasi adik Ika d Sekolahnya, ” catat tri dalam postingannya.

      Diluar itu tri juga menuliskan ‘Yang dibutuhkan sekarang ini yaitu rekan2 dari medis serta. psikolog yg ingin mengikuti adik Ika supaya ingin bangkit dari keadaan yg ada dan mendiagnosa lbh penyebabnya kelumpuhannya, ’.
      sumber;http://www.liputan-harian.com/2016/09/jika-anda-cepat-menangis-jangan-baca.html

      Menengok Pendidikan Terbaik di Dunia, Finlandia, Waktu Belajar 3 Jam, Tak Ada PR dan Ujian

      Rabu, 10 Agustus 2016 07:12

      Menengok Pendidikan Terbaik di Dunia, Finlandia, Waktu Belajar 3 Jam, Tak Ada PR dan Ujian

      Cdn.mg.co.za

      Wacana Full Day School yang dilontarkan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Muhadjir Effendy kembali memunculkan pertanyaan: berapa waktu ideal yang dibutuhkan seorang anak di sekolah? 

      TRIBUNNEWSBOGOR.COM — Wacana sistem ‘Full Day School’ yang dilontarkan Menteri Pendidikan dan KebudayaanMuhadjir Effendy kembali memunculkan pertanyaan: berapa waktu ideal yang dibutuhkan seorang anak di sekolah?

      Untuk menjawab ini, ada baiknya kita berkaca pada sistem pendidikan diFinlandia.

      Di era 1960-an, pendidikan di Finlandiamengalami titik nadir, bahkan sempat kalah dari Amerika Serikatapi seiring berjalannya waktu, sistem pendidikan di negara tersebut terus membaik, membaik, dan membaik.

      Hingga pada era 2000-an, Finlandia disebut sebagai negara dengan sistem pendidikan terbaik di dunia.

      Jauh di atas Amerika—apalagi Indonesia.

      Terkait hal ini, satiris dan aktivis anti-perangAmerika Serikat Michael Moore tertarik mencari jawabannyaSatu pertanyaan yang ia lontarkan waktu itu: “Apa yang telah mereka lakukan?”Moore tahu ke mana harus mencari jawabannya.Benar, Menteri Pendidikan setempat.Dan Anda tahu, apa jawaban Ibu Menteri Krista Kiuru terkait pertanyaan Moore tadi?

      “Mereka tidak pernah diberi PR!”.

      Ibu Menteri kemudian melanjutkan, “Mereka harus menjadi anak-anak, menjadi remaja, untuk menikmati hidup.”

      Setelah dari Menteri Pendidikan, Moore melanjutkan petualangannya ke sekolah-sekolah.

      Kepada salah seorang guru ia bertanya, berapa lama anak-anak menghabiskan waktunya mereka di sekolah?

      “Tiga jam sehari, 20 jam dalam seminggu,” jawab guru tersebut.

      Dan tiga jam itu tidak diseluruhnya di dalam kelas.

      Justru kegiatan di luar kelas yang diperbanyak.

      “Jika hanya PR, PR, dan PR, tidak ada waktu untuk belajar, dan itu tidak berguna untuk jangka panjang,” ujar Leena Liusvaara, salah seorang kepala sekolah di Finlandia.

      Benar, murid-murid di Finlandia memiliki masa pendidikan yang paling pendek dibanding negara-negara lain.

      Meski demikian, mereka lebih berprestasi dibanding murid-murid di belahan dunia lainnya.

      Kami mengajari mereka untuk bahagia, untuk menghargai orang lain dan dirinya sendiri,” ujar seorang guru matematika di negara yang terletak di wilayah Eropa Utara itu.(*)